Prikaz časopisa “Eckermann”

Pripremila: Ajla Gusinac

526
(Foto: Enis Hamidović)
(Foto: Enis Hamidović)

Časopis Eckermann osnovan je početkom 2006. godine kao prvi časopis za književni intervju u regionu. Pojavljivao se pred čitaocima tokom 18 mjeseci, mjesečno sa po četiri razgovora.

U znak sjećanja na čovjeka koji je napravio prvi intervju u historiji literature časopis je nazvan Eckermann.

Johann Peter Eckermann (1792-1854) bio je Geteov prijatelj i lični sekretar. Po Geteovoj smrti izdao je Geteove posmrtne spise i Cjelokupna Geteova djela u četrdeset svezaka. Njegova knjiga Razgovori sa Geteom prva je knjiga intervjua u historiji svjetske literature. Iz tih razgovora razvio se i intervju kao zasebna književna vrsta.

Eckermann se ponovo pojavljuje pred čitaocima 27. decembra 2015. kao časopis sa širim opsegom književnih rodova, koji ima za cilj da uskladi savremeni književni trenutak i mogućnosti koje pruža web. Časopis izlazi šest puta godišnje.

Eckermann je otvoren za sve narode, jezike, poetike, škole, pravce, generacije, klanove, a sve radi potrage za istinskom literaturom koja je bila i biće autointervju. Stavovi autora nisu nužno i stavovi redakcije.

Izdavač je Forum za interkulturalni dijalog FID (Novi Pazar).

Glavni urednik je Enes Halilović, a odgovorna urednica Birsena Džanković

Prikaz 28.broja / jul-avg. 2020.

Poezija

U ovoj rubrici našlo se nekoliko pjesama etiopskog pjesnik, prozaiste i filozofa Gebre Ejesus Gorfa, koji spada u najeminentnije savremene pisce Etiopije. Rođen je u gradu Adva na sjeveru zemlje. Osnovnu i srednju školu završava u Adis Abebi, a nakon toga studije elektrotehnike na Univerzitetu Ist London u Londonu. Piše na amharskom, engleskom i jeziku tigrinja. Do sada je objavio 6 knjiga od kojih 3 na engleskom: Pjesme o mislima i samoći (1972), Divlji ovas (1979) i filozofsko djelo Gorfu protiv Ničea (1998) koje je imalo veliki odjek u filozofskim krugovima tokom posljednje decenije XX vijeka. Od 1981. živi i radi u Sjedinjenim Američkim Državama. Gorfuove pjesme koje će se naći u ovom broju Eckermenna jesu: Feniks, Tužbalica za Mestodonta, Eh da sam samo i Udav.

Zastupljene su i pjesme Zorice Bajin Zukanović. Ova pjesnikinja rođena je 1952. godine u Mostaru. Diplomirala je na Grupi za jugoslovensku književnost Filološkog fakulteta u Beogradu. Piše poeziju, prozu i književnost za mlade. Objavila šesnaest knjiga. Knjige poezije Tromb (1994) i Postava (1999), knjige pripovedaka Hotel Filosof (2003) i Said kralj suncobrana (2009) i knjige poezije za mlade Čarobnjak (1999), Kutijica za svica (2010), Dan do leta (2014), Male ljubavne pesme (2017) … Poezija i proza prevođeni su joj na ruski, engleski, holandski, rumunski, rusinski i makedonski jezik. Zastupljena u 60 antologija, hrestomatija, udžbenika i čitanki. Živi u Beogradu. U ovom broju Eckermanna objavljene su, između ostalih, njene pjesme: Insomnia, Nimbus, Silvi i ja i pjesma Ono, vreme.

Svoje  mjesto našla je poezija Milana Vićića, iz rukopisa Večna proleća. Milan Vićić rođen je 1989. godine u Požarevcu. Gimnaziju je završio u svom rodnom gradu, poslije čega je studirao filozofiju u Novom Sadu, a diplomirao na Filološkom fakultetu u Beogradu, na odsjeku za ruski jezik, književnost i kulturu. Po zanimanju je samostalni umjetnik-književni prevodilac. Član je UKPS. Saradnik je nekolicine beogradskih izdavačkih kuća. Dosad je objavio oko dvadesetak književnih prijevoda (proza, poezija i drama). Živi i radi na relaciji Požarevac–Beograd. U ovom izboru iz Vićićeve poezije našla se i pjesma Ćebe.

Slijede pjesme Dejana Ilića,  iz rukopisa Kamperplac. Ilić je rođen u Travniku 1961, a od 1969. živi u Beogradu, završio je italijanski jezik i književnost. Objavio je sljedeće knjige poezije: Figure (Rad, Beograd, 1995), U boji bez tona (Rad, Beograd, 1998), Lisabon (Rad, Beograd, 2001), Duvanski put (Rad, Beograd, 2003), Kvart (Povelja, Kraljevo, 2005), Iz vikenda (Povelja, Kraljevo, 2008… Bavi se književnim prevođenjem. Za svoju poeziju i prevođenje poezije dobio je nagrade: Đura Jakšić, Branko Miljković, Meša Selimović i Miloš N. Đurić. Ovdje će se naći pet njegovih pjesama, među kojima i pjesma pod naslovom Hundertvaser.

Posebno mjesto zauzima Aleksandar B. Laković i poema koja je, kako sam kaže, nastala od prikaza koji je napisao na pjesničku knjigu Nadije Rebronje Flamenko utopija. Laković o ovoj poemi dalje kaže: ,,Tako da je doživljavam kao zajedničku poemu – Nadijinu i moju, ali i kao novi prikaz pomenute knjige Nadije Rebronje, ovog puta u stihu.” Poema simbolično nosi naslov Slovo o Flamenku.

Aleksandar B. Laković rođen je u Peći 22. jula 1955. Piše poeziju, esejistiku i književnu kritiku. Diplomirao je na Medicinskom fakultetu u Prištini (1980), specijalizirao internu medicinu na Medicinskom fakultetu u Beogradu (1988). Živi u Kragujevcu i Ljutoj.

Esej

Među autorima eseja u ovom broju naći će se Nikola Popović i  njegov esej Ulica Josipa Vancaša. Popović je rođen u Sarajevu, 1979, italijanista po struci, bavi se istraživanjem suvremene italijanske proze. Objavio je prijevode knjiga Etorea Mazine, Simone Vinči, Valerije Parele i brojne prijevode italijanskih pisaca u književnim časopisima. Bio je glavni i odgovorni urednik časopisa za književnost, kulturu i društvena pitanja Bosanska vila u Sarajevu.

Esej Sanje Nikolić pod naslovom Opstati protiv svih struja. Rođena je u Splitu 1976. godine. Diplomirala je filozofiju na Beogradskom Univerzitetu. Autorka je romana Sila i Soni u Berlinu. Objavljuje tekstove u novinama Danas. Trenutno živi u Berlinu.

Treći u nizu eseja objavljenih u ovom broju jeste Knjiga zaveta, autora Branka Maširevića.  Rođen je 1957. godine u Somboru. Diplomirao novinarstvo na Fakultetu političkih nauka u Beogradu. Urednik, zatim glavni i odgovorni urednik Studentskog izdavačkog centra (SIC). Komentare i eseje objavljivao u mnogim listovima i časopisima, na radiju i televiziji.

Tema

Rubrika kroz koju se u ovom broju upoznajemo sa slikom Večernji akt u devojačkoj sobi Lenke Dunđerski, Senke Vlahović. Muza i, prema mišljenju mnogih, neprežaljena ljubav velikog srpskog pjesnika Laze Kostića postala je svojevrsna inspiracija i ovoj umjetnici. Rođena Novosađanka Senka Vlahović bavi se različitim disciplinama vizuelnih umjetnosti: prvenstveno dizajnom i ilustrovanjem knjiga i teorijskim izučavanjem ilustracije, ali i fotografijom, slikarstvom i video radom, eksperimentišući likovnim medijima i oblastima njihove primjene.

U ovoj rubrici našle su se i fotografije čiji je autor Josif Raspopović – Na pozornici. Fotografije ovog umjetnika izlagane su u USA, Kini, Indiji, Rusiji, Kipru, Sloveniji, Makedoniji. Fotografije objavljivane u časopisima Refoto, Digital photo, National geographic i domaćoj dnevnoj štampi Blic, Danas, Politika.

Eckermann pita

Dio časopisa rezervisan za intervjue, odnosno razgovore koje je urednik Enes Halilović vodio sa Nakom Nikšić, Marijom Nenezić i Draganom Radulovićem.

Pijanistkinja Naka Nikšić doktorirala je metodiku nastave muzičke kulture na Učiteljskom fakultetu u Beogradu i klavir na Državnom konzervatorijumu u Ankari. Od 2001. godine zaposlena je na Učiteljskom fakultetu u Beogradu – Nastavno odeljenje u Novom Pazaru, gdje radi u zvanju docenta za predmete Metodika nastave muzičke kulture 1 i Metodika nastave muzičke kutlure 2. Autorica je naučnih radova iz oblasti metodike nastave muzičke kulture, pijanizma i etnomuzikologije.

Marija Nenezić je književna kritičarka i urednica emisija Beokult, Čas anatomije i Kulturni centar u Redakciji za kulturu i umjetnost RTS. Diplomirala na Filološkom fakultetu u Beogradu na Grupi za srpsku i opštu književnost. Živi u Beogradu.

Dragan Radulović pisao je za Monitor i Primorske novine. Predaje filozofiju u Srednjoj školi „Danilo Kiš“ u Budvi. Objavio je zbirku priča Petrifikacija (2001.), roman Auschwitz  Café (2003.)… Eseje i prozu objavljuje u književnim časopisima i na internet portalima u Crnoj Gori i regionu. Predsjednik je Matice crnogorske, član crnogorskog PEN-a i CDNK.

Osim rubrika o kojima je u tekstu bilo riječi, u Eckermann-u je zastupljena i PROZA, KRITIKA, DRAMA, kao i rubrika ZA ANTOLOGIJU.

Eckermann je časopis za književnost koji, osim književnih tekstova, svojim čitaocima u svakom broju donosi i intervjue sa istaknutim umjetnicima. Posebno mjesto zauzimaju slike i mini izložbe umjetničkih fotografija. Časopis koji godinama unazad uspjeva da pažnju pokloni ljudima koji su na prvi pogled različiti, imaju drugačija interesovanja, ali ih spaja ljubav prema kulturi i umjetnosti.

Za sebilj.net prikaz časopisa pripremila: Ajla Gusinac